tulisan

tulisan

Saturday, September 1, 2012

'Assignment' Allah





Minggu ni rasa penat.
Tak pernah rasa penat macam ni.
Selama buat course architecture ni, minggu ni lah paling teruk rasa.
Dengan 4 submissions berturut-turut.
Ditambah lagi dengan batuk+selsema yang tak berhenti-henti.
Mungkin sebab badan tak cukup rehat.
Sakit pun makin menjadi.

Pelik.
Bila memikirkan kembali.
Malu pun ada.
Baru sedar.
Kita punya la bersungguh-sungguh.
Berusaha menyiapkan assignment.

Assignment yang lecturer bagi.
Berdoa minta dipermudahkan.
Moga cepat siap.
Moga dapat result bagus.

 Tapi....

Bila tiba masa 'assignment' Allah bagi.
Banyak pula alasan.
Banyak pula kerenah.
Banyak pula merungut.
Seboleh-bolehnya nak elak dari hadapinya.
Berdoa moga dielakkan dari terima 'assignment' tu.

".....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir." ( Yusuf :12) 

Tak malu ke?
Minta pada Dia yang memberi kita assignment.

Cuba bayangkan.
Jika kita minta lecturer kita jangan bagi kita assignment lagi.
Apa agaknya reaksi lecturer tu?
"macam mana nk berjaya, kalau awak tak buat assignment?"

Macam mana nk masuk syurga kalau awak tak hadapi 'assignment' Allah bagi?

 "Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..." (At-Taubah : 111) 

Risau?
Takut tak mampu?
Lecturer pun tahu kemampuan kita.
Sebab tu dia pun bagi assignment mengikut apa yg kita faham.

 " ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya," (Al-Baqarah : 286) 

Allah lagilah faham.
Faham kerenah hambaNya.
Bukan setakat luaran je.
Hati kita pun Allah tahu.

 " Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjat-darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman," (Al-Imran : 139) 

 Lagi hebat dari lecturer kita, ye dak? 

"Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya aku bertawakal." (At-Taubah : 129)